Den Haag The Netherlands,
02
Februar
2021
|
10:04
Europe/Amsterdam

Landal GreenParks leverer med biogasanlæg vigtigt bidrag til bæredygtighed

Landal GreenParks har i 2020 – trods coronakrisen – klaret sig godt og har formået at beholde sin position som markedsleder, bl.a. takket være en god sommer med høj belægning og store investeringer i marketing og på parkerne. Den flotte sommerpræstation gjorde det dog ikke til et godt år. Landal sluttede 2020 af med en omsætning på 405 millioner euro, 35 % lavere end i 2019.Ferieparkudbyderen forventer, at flere fortsat vil holde ferie i eget land i de kommende år. Hos datterselskabet Landal Makelaardij (ejendomsmægler) blev der i løbet af sidste år solgt 40 % flere ferieboliger til private investorer, og Landal GreenParks intensiverede sine ekspansionsambitioner sidste år og bekendtgjorde 17 nye ferieparker i Holland, Tyskland, Danmark og Storbritannien. I år vil Landal GreenParks udvide yderligere med et tilsvarende antal nye og eksisterende parker på europæiske feriemål.

Til trods for at de store sommeromsætninger (+22% i forhold til 2019) ikke kunne kompensere for de tre andre kvartaler, realiserede Landal GreenParks 11 % mere vækst end konkurrenterne, ifølge sammenligninger foretaget af brancheforeningen RECRON. Holland præsterede bedre end de udenlandske markeder. Disse kæmpede med mange parklukninger og lukkede grænser, mens nogle af de hollandske parker fortsat kunne holde åbent under lockdown. Dermed kunne Landal imødekomme gæsternes store efterspørgsel på et ophold med afstand, ro og plads i naturskønne omgivelser. Mange familier kombinerede deres ophold på ferieparken med arbejde hjemmefra og/eller fjernundervisning, den såkaldte ‘workation’.

Stor marketingindsats

Væksttallene kunne realiseres takket være den store fleksibilitet i driften under vekslende omstændigheder og med en stærk marketingindsats bl.a. i forhold til mere slagkraftig revenue management, forbedringer af websiden og brugervenlige bookingsmuligheder for mobile apparater.

75 nye webshops

På grund af lukningerne af spisestederne er der gjort en stor indsats for fortsat at kunne tilbyde gæsterne et overraskende udvalg af mad og drikke på ferieparkerne. Landal GreenParks foretog inden for kort tid en omlægning til et udvalg af foodbokse og frisklavede måltider, som gæsterne via den gratis Landal-app kan bestille online til at nyde i ferieboligen. Til det formål er der bl.a. åbnet 75 nye webshops. Udbuddet blev også udvidet med bage- og madlavningsworkshops til ferieboligen. I starten af denne måned blev Landal GreenParks belønnet med Foodserice Award 2021 i kategorien Leisure for sin indsats på dette område, hvilket er en flot belønning for de mere end 20 millioner euro, som virksomheden i de seneste år har investeret i nye restaurantkoncepter.

Fremskyndet vækst

Foreningen af kræfterne mellem ejendomsmæglerne Landal Makelaardij og Vakantiemakelaar har gjort det muligt for Landal GreenParks at fremskynde væksten af porteføljen af byggeriprojekter. Desuden kan virksomheden hjælpe boligejere med processen omkring køb og salg af fritidsboliger. Også på internationalt plan er der store muligheder for vækst. Der er i det seneste år bekendtgjort 17 nye parker, der kommer til at operere under det eksklusive Landal brand, og som har tiltrukket sig stor opmærksomhed blandt private investorer med interesse i ferieboliger. Landal GreenParks' ambition om international vækst passer perfekt sammen med ferier tæt på hjemmet, en trend som forventes at fortsætte de kommende år.“Vores gæster vælger – ud over ro og plads i naturskønne omgivelser – i stigende grad mere luksus. Vi imødekommer dette med en selektiv vækst med nye parker af høj kvalitet tæt på skønne naturområder. I forbindelse med denne vækst lægges der vægt på både nye og eksisterende feriemål i Holland, Belgien, Tyskland og Storbritannien”, udtaler Dirk Anbeek, administrerende direktør for Landal GreenParks.

Investeringer i fritidsboliger er stærkt stigende

Efterspørgslen på ferieboliger har vist en betydelig vækst i år. På grund af coronakrisen ser folk, at verden omkring dem har ændret sig enormt i løbet af få måneder, og de ønsker at være sikre på at have deres eget dejlige sted i kombination med investering. Især fritliggende, større fritidsboliger på rummelige grunde er populære. Det kan også mærkes hos Landal Makelaardij, hvor salget af ferieboliger i 2020 allerede steg med mere end 40 %. Også i 2021 satses der på vækst med bl.a. salg af nybyggede ferieboliger på nye destinationer hos Landal GreenParks. Der forventes også meget af samarbejdet med branchefællen Vakantiemakelaar, som i slutningen af sidste år blev overtaget af Landal. Med ca. 700 solgte boliger om året er Vakantiemakelaar den største udbyder af  fritidsboliger , og Landal Makelaardij formidler årligt et stort antal ferieboliger på Landal-parkerne.Med kombinationen af disse to udbydere skabes Hollands største formidler inden for fritidsboliger. Det forventes, at markedet de kommende år fortsat vokser, og begge ejendomsmæglere inden for fritidsboliger har ambitioner om at udbygge den store markedsdækning, som de i fællesskab har. Det forløbne år er der allerede blevet samarbejdet på nogle ejendomsprojekter. De to brands, Vakantiemakelaar og Landal Makelaardij, vil fortsætte med at operere ved siden af hinanden på markedet.