02
November
2022
|
16:15
Europe/Amsterdam

Robotter letter arbejdsbyrden i ferieparkkæde

Det har længe været en udfordring at finde nok personale til højsæsonen i brasserierne hos ferieparkkæden Landal. Nu har de taget andre midler i brug for at imødekomme problemet og aflaste medarbejderne. Robotter er derfor blevet fast inventar i brasserierne på de tre store ferieparker, hvor de hjælper til med at servicere gæsterne. Dette til stor underholdning og glæde for både børn og voksne, men det er ikke kun underholdning – for Landal betyder det også, at robotterne letter en stor del af arbejdsbyrden, så personalet har mere tid til at give en god og personlig service til gæsterne.

Tunge løft, mange tallerkener og tusindvis af skridt i benene er en stor del af det daglige arbejde for medarbejderne i brasserierne i Landals ferieparker. En lige så stor del af arbejdet er også en personlig betjening, hvor der er god tid til gæsterne, men det kan være svært at nå, når der skal serveres mad og afryddes brugt service til og fra bordene.

En hjælpende hånd på to hjul 
Nu hjælper og aflaster robotter i brasserierne på Landal Seawest, Landal Søhøjlandet og Landal Rønbjerg. De to robotter Bellabot og Hollabot med store øjne og katteører er udstyret med hylder, som kan fyldes op med tallerkener og andet service til gæsterne. Det betyder, at personalet får en hjælpende hånd til at bære de tunge tallerkener og service ned til bordene, hvorefter tjenerne kan fokusere på at give en god betjening og være nærværende overfor både børn og voksne. Og lige netop dét har haft en stor betydning for, hvor stort arbejdspresset har været for medarbejderne i brasserierne i de travle sommermåneder.

”Robotterne skal ikke ses som direkte erstatning for vores dygtige personale i brasserierne, men de er til stor hjælp i de travle perioder, hvor vi gerne vil have tid til at give en personlig og nærværende betjening. Her hjælper robotterne med det hårde arbejde, så vi har mere tid til gæsterne,” fortæller Operations Manager hos Landal, Carsten Jellesen.

En kreativ løsning på en reel udfordring 
Landal har haft en rekordtravl sommer med høj belægning i alle syv ferieparker i Danmark. Det har været med til at skabe et stort behov for ekstra personale – særligt i de tre største ferieparker Landal Søhøjlandet, Landal Seawest og Landal Rønbjerg. Med den generelle lave ledighed i Danmark har det ikke været nemt at få besat alle stillinger, og selvom robotterne ikke erstatter personalet, har det været med til at løse udfordringerne med travlhed og højne servicen – og tilmed skabe en sjov oplevelse for gæsterne: 

”Med en sommer, der har været mere travl end nogensinde før og udfordringer med at rekruttere nok personale, er det genialt at kunne indføre et alternativt koncept, der er med til at løse udfordringen. Og at det samtidig skaber minder og underholdning for vores gæster er meget positivt. Det beviser, at vi godt kan styrke vores tilbud og services ved at tænke lidt ud af boksen,” fortæller Regional Marketing & Sales Manager, Kent Lodberg.

Landal har i alt fem robotter i drift i de tre ferieparker Landal Søhøjlandet, Landal Rønbjerg og Landal Seawest. De er blevet en attraktion i sig selv for de mange feriegæster, der både tager selfies med dem og specifikt beder om at blive betjent af robotterne. Den store succes betyder, at robotterne nu er fast inventar i de tre brasserier.