Varde,
26
Oktober
2017
|
07:00
Europe/Amsterdam

Turismebranchen grønstempler Dayz Rønbjerg

Dayz Rønbjerg har modtaget turismebranchens internationale miljømærke Green Key og er dermed landets eneste Green Key certificerede feriepark. Med certificeringen tapper Dayz Rønbjerg ind i en højgrøn forbrugertrend.

Den nordjyske feriepark Dayz Rønbjerg har netop fået grønt stempel fra turismebranchens internationale miljømærke Green Key. Dermed træder Dayz Rønbjerg som eneste danske feriepark ind i kredsen af internationale virksomheder med ekstrahøje standarder inden for miljøbevidsthed.

“Diplomet er en cadeau til vores kollegaer på Rønbjerg for at tænke grønt, bæredygtigt og miljørigtigt ialle arbejdsprocesser. Med certificeringen af Dayz Rønbjerg har vi taget et vigtigt skridt mod opfyldelse af organisationens strategiske mål om, at alle vores ferieparker skal være Green Key certificerede i 2018. At beskytte miljøet er vigtigere end nogensinde, og det er et område, der ligger de danske forbrugere mere og mere på sinde, så med certificeringen ruster vi os samtidig til fremtidens grønne gæster,” siger Salg- og Marketing Manager hos Dayz by Landal GreenParks, Kent Lodberg.

De fem Dayz-parker i Danmark er en del af Landal GreenParks, der i alt tæller 85 ferieparker i Europa. 74 af ferieparkerne er i dag Green Key certificerede, selv om de grønne stempler bestemt ikke sætter sig selv. Ansøgningsprocessen er omfattende, og når diplomet er i hus, foretager Green Key kontrolbesøg og kræver løbende dokumentation for at sikre, at forpligtelser og krav bliver overholdt.

Men ifølge Kirsten Poulsen, der er direktør i trendforskningsvirksomheden Firstmove, er det hårde arbejde for miljøet ikke bare umagen værd, det er også en nødvendighed. I hvert fald, hvis man som virksomhed vil være attraktiv for fremtidens gæster. Den grønne samvittighed tapper nemlig direkte ned i en krystalklar forbrugerforventning om miljøbevidsthed.

”Gæsterne grønnes hele tiden, og hvis man som virksomhed ikke allerede er skiftet til grønt gear, bør man gøre det, for forbrugerne stiller i stigende grad krav om miljøbevidsthed. Det grønne hensyn kan sagtens være afgørende for, om gæsten vælger ét sted frem for et andet, og sådan er det i virkeligheden allerede for firstmoverne, der forventer miljøhensyn på linje med god hygiejne,” fortæller Kirsten Poulsen.

Green Key certificering stiller blandt andet strenge krav til områder som affaldssortering, vandbesparende toiletter, miljømærket rengøring og grøn energi.

FAKTA

Green Key er turismebranchens internationale miljømærke og findes i mere end 50 lande i hele verden. Ordningen startede i Danmark, men er nu turismens mest udbredte miljømærke. I Danmark er der tildelt Green Key til over 200 virksomheder fordelt på hoteller, vandrehjem, konference-¬ og kursussteder, campingpladser, restauranter, idrætsanlæg og nu også ferieparker.